مقالات

آموزش چاپ لیبل یا برچسب و بررسی چگونه انجام آن

آموزش چاپ لیبل

برای فراگیری یا آموزش چاپ لیبل یا برچسب و بررسی چگونه انجام آن  باید بدانیم با چه ابزاری و تا چه میزان می توانیم کار انجام دهیم تا بهترین و مناسب ترین هزینه را برای کار خود بتوانیم در نظر بگیریم.

در ابتدا بهتر است یک نگاهی به برچسب های موجود در بازار بی اندازیم.

انواع لیبل برای چاپ:

ساده ترین لیبل های موجود در بازار همان هایی هست که به راحتی در هر جا و مکانی و یا هر مفازه ای به راحتی می توانید پیدا کنید . درست حدس زدید. برچسب و یا لیبل های دور ابی و یا سفید که می توانید با خودکار روی انها بنویسد و در جای مد نظر بچسبانید . پر مصرف ترین انها را می توانید در داروخانه ها لوازم تحریر ها روش ها و یا صنایع غذایی به راحتی مشاهده نمایید . شاید شما هم جزو ان دسته از افرادی باشید که این برچسب ها را بر روی مواد غذایی خود می چسبانید و در فریزر قرار می دهید. بعضی از این برچسب ها نیز از قبل چاپ شده اند وبرای مثلا چسباندن روی دفتر و کتاب درسی در بازار موجود می باشند . پر واضح هست که این مدل برچسب ها جزو ارزان ترین نوع لیبل موجود در بازار به شمار می ایند و شما میتوانید به راحتی از انها استفاده نمایید .

خوب حالا اگر بخواهیم برای خودمان طرح و هدف خاصی را چاپ کنیم چی ؟

اجازه بدید خیلی راحت بریم سر وقت برچسب ها و نمونه هایی که به راحتی می توانید با ان ها کار انجام دهیم.

یک سری برچسب هایی که موجود ی باشد بدین صورت هست که شرکت های تولید کننده و یا بعضی از کارگاههای و کارخانه های تولید و بسته بندی کاغذ و لیبل اقدام به تهیه و وارد کردن رول هلی بزرگ برچسب میکنند که به انها معمولا جمبو رول میگویند. بعد از این کار اقدام به برش و بسته بندی به سایزهای مورد نظر میکنند و معمولا در بسته بندی های 100 برگی روانه بازار می شوند که سایزهایی پر مصرف  آنها مانند A4 و A3 را می توانید به وفور پیدا کینید. در اصل خود این برچسب ها دارای گرماژ و جنس های مختلفی هستند که حتما در هنگام خرید باید از فروشنده برای کاری که مصرف دارید سوال و راهنمایی بگیرید.

این مدل برچسب ها خودشان شامل دو نوع کاغذ برچسب مات و کاغذ برچسب  براق می شوند.

چاپ برچسب‌های مات و براق

برچسب کاغذی های مات و براق را می توانید با پرینتر های لیزری و جوهر افشان چاپ نمایید . در اصل برچسب کاغذی مات در همه دستگاهها اهم از پرینتر های لیزری مشکی ، پرینتر های لیزری رنگی و دستگاههای کپی لیزری رنگی و سیاه سفید قابل استفاده می باشند . اما برچسب های کاغذی براق به خاطر جنس رویه انها به سختی با دستگاههای لیزری سازگاری دارند و کمتر کسی از انها برای چاپ با این دستگاهها استفاده می کند.

مشاهده دو مدل برچسب :

برچسب کاغذی مات

برچسب کاغذی براق

راستی یک مدل برچسب سایز مثلا 70*100 سانتی متر و یا 90*60 سانتی متر هم وجود دارد که در اصطلاح عامیانه به انها بند می گویند. این مدل برچسب ها برای چاپ با دستگاهها افست بیشتر کاربرد دارند که بعد از چاپ شدن به مرحله برش و سایز شدن راهنمایی خواند شد.

در ادامه با ما همراه باشید با آموزش چاپ لیبل یا برچسب

۱. راحت‌ترین روش

نکته این جاست که اگر شما تعداد چاپ کمی را نیاز دارید و مثلا برای یک کار خاصی احتیاج به چاپ تعدادی لیبل دارید وقت ان رسید خودتان دست به کار شوید و اقدام به چاپ کنید. شما می توانید مثلا برچسب کاغذی مات را تهیه کنید و با کامپیوتر چه در ورد و چه در Excel اقدام به طراحی متن و یا نوشته و یا عکس خود کنید و بعد  انها را حتی با یک پرینتر خانگی چاپ نمایید. برای برش و سایز کردن انها می توانید هم از دستگاه برش کاغذ که معروف هست به گیوتبن استفاده نمایید و یا از یک خط کش فلزی و یک کاتر دستی که معروف هست به موکت بر استفاده کنید. مسلما این مقرون به صرفه ترین وراحت ترین روش برای چاپ به شمار میرود که شما امکان حتی تعداد کمی از برچسب را دارید و میتوانید در هر محیطی چه اداره و چه منزل ان را به راحتی انجام دهید.

یا حتی مورد طراحی شده خودتان را در بیرون پرینت گرفته بعد اقدام به برش و سایز کردن ان نمایید. پس می بینید که این ارزان ترین روش و بهترین روش هست که با کمترین هزینه شما می توانید به لیبل و یا برچسب مورد نظر خود دست پیدا کنید.

۲. برچسب‌های برش خورده آماده:

خیلی جالب است بدانید که عده ای به فکر من و شما بوده اند و طرحی را که معمولا بر روی لیبل ها و یا برچسب های سایز A4 در امده است را طراحی و روانه بازار کرده اند . یک مورد که بیشتر به چشم می خورد مانند برچسب های گل و درخت و خانه و … که بیشتر بچه ها در مدارس و یا مهد کودک ها استفاده می کنند می باشد که از هدف بحث ما به دور می باشد و صرفا جهت اشنایی معرفی شدند.

منظور اصلی ما یک سری برچسب هست که دارای سایز بندی های متعددی در بازار هستند که ما سعی کردیم در فروشگاه آفیس کالا پر مصرف ترین انها را موجود کنیم تا شما دوستان راحت تر به مقصود خود برسید. انواع سایز های برچسب های برش خورده اماده را می توانید ملاحظه نمایید.

کاغذ پشت چسب دار A4 برش خورده نواجت مدل 24Lروش کار به این صورت می باشد که شما سایز مورد نظر یا نزدیک ترین سایز به اندازه مورد نظر را انتخاب می کنید و متن خودتان را پرینت میگیرید . برند نواجت در این میان توانسته نظرات زیادی را به خود جلب نباید . یکی از خاصیت های ان ضد اب بودن می باشد . مزیت دیگری که بسیار مفید هست قابلیت چاپ هم با پرینتر های لیزری و هم با پرینتر های جوهر افشان را دارد. این دو مورد باعث شده که برچسب های برش خورده نواجت که محصول کشور هند نیز می باشند کاربران زیادی را به خود اختصاص دهند. بعضی افراد و یا کارخانه ها در ایران توانسته اند این مدل برچسب ها را تولید و روانه بازار کنند ولی واقعیت این هست که کیفیت برند نواجت واقعا چیز دیگری می باشد و فقط باید امتحان کرد.

۳. چاپ لیبل با دستگاه‌های لیبل پرینتر

در بازار یک سری دستگاه وجود دارد که فقط برای این کار طراحی شده اند و کار تخصصی انها به دو صورت صنعتی و معمولی تقسیم بندی می شود. از نظر کارکرد امکان چاپ تا 110 میلی متر را دارند و نقش هر چیزی را می توانند بر روی برچسب چاپ نمایند. به علت سرعت بالای این لیبل پرینتر ها ، لیبل های انها به صورت رول هستند و هر رول تیراژ مشخصی را در خود جا داده است . شما می توانید نموته این رول ها و سایزهای انها را در این لیبل های برچسب کاغذی و لیبل های برچسب پی وی سی ملاحظه نمایید.  که هر کدام در بحث مصرف و تولید مزایا و معایب و طیف مصرف خاص خود را دارند. این لیل ها بیشتر برای چاپ بارکد های میله ای و یا بارکد های دو بعدی یا QR و همچنین سریال دستگاهها بیشترین کاربرد و مصرف را دارد.

لیبل پرینتر citizen clp 621مدل صنعتی همانطور که از نام انها پیدا هست برای خطوط تولید در کارخانه ها و مصارف با تیراژ بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

مدل های سبک تر بیشتر در فروشگاهها و همچنین مکان هایی با تیراژ چاپ ضعیف تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش چاپ بعد از بررسی های لازم متوجه خواهیم شد در اصل این روش یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روشهای چاپ متغییر هست ولی فقط در تیراژ کار ضعیف رو به بالا موثر خواهد بود . چونشما برای اغاز حداقل باید دستگاه لیبل پرینتر یا همان پرینتر بارکد زن را تهییه نمایید. ولی در ادامه ما بررسی هایی انجام دادیم که به این نتیجه رسیدیم که لیبل پرینتر بهترین و مقرون به صرفه ترین چاپ را برای ما خواهد زد و همچنین کار کردن با این پرینتر ها بسیار ساده می باشد.

برای راهنمایی بهتر می توانید با مشاوران افیس کالا  ما در تماس باشید.