مقالات

اسکنر اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت را امروزه بیشتر ما دیده ایم. این تگنولوژی اکنون کاربرد های مختلفی پیدا کرده است. سیستم های حضور و غیاب هوشمند چند سالی است جایگزین روش های سنتی و قدیمی شده است. یکی از تجهیزات هوشمند مورد استفاده در ادارات مختلف، اسکنر اثر انگشت است که در مدل ها و برندهای مختلفی تولید شده و در بازار موجود می باشد. اسکنر اثر انگشت امکان خطا در شناسای افراد و تاریخ زمان دقیق حضور و غیاب را به صفر رسانده و در زمان نیز صرفه جویی می کند. در این بخش قصد داریم با اسکنر اثر انگشت و ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم.

نحوه کار اسکنر اثر انگشت

اسکنرهای اثر انگشت دارای سیستم های عامل مختلف و پردازشگرهای دقیق هستند که در ابتدا اطلاعات هر فرد با هر اثر انگشت را در خود ذخیره می کند. معمولا تصویر فرد، کارت ملی، مشخصات فردی و کاری به عنوان اطلاعات اولیه همراه با اثر انگشت به اسکنر داده می شود.

اسکنر اثر انگشت را معمولا ورودی درب ادارات و شرکت های مختلف نصب می کنند تا کارمندان بتوانند در زمان کوتاهی اثر انگشت خود را اسکن کرده و ساعت ورود و خروج خود را ثبت کنند. استفاده از اسکنر اثر انگشت باعث می شود احتمال تقلب در ثبت ساعت ورود و خروج به صفر برسد. اسکنر اثر انگشت زمان دقیق را بر حسب ثانیه تعیین کرده و در پایان ماه مشخص می کند هر فرد در طول آن ماه چه میزان تاخیر داشته است.

جالب است بدانید دستگاه های اسکنر اثر انگشت تنها به بافت زنده دست حساس هستند. بنابراین در صورتی که اثر انگشت بنا به هر دلیلی فاقد جریان خون باشد، قرار دادن انگشت روی دستگاه حتی اگر اطلاعات آن از قبل ثبت شده باشد منجر به عملکرد اسکنر نخواهد شد. داستگاه های اسکنر اثر انگشت قابلیت ها و ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی دارند که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

ویژگی‌های دستگاه اسکنر اثر انگشت

بسیاری از دستگاه های اسکنر اثر انگشت علاوه بر ثبت و خواندن اطلاعات اثر انگشت های مختلف می توانند با استفاده از رمز ورود نیز عمل کنند. به این صورت که هر فرد یک رمز ورود مخصوص به خود داشته باشد که با ورود آن دستگاه اسکنر اثر انگشت بتواند آن را تشخیص دهد. در صورت استفاده از رمز ورود باید امنیت آن را حفظ کرده و آن را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

بعضی از مدل های اسکنر اثر انگشت برای افزایش سرعت عملکرد می توانند به طور همزمان دو یا تعداد بیشتری اثر انگشت را شناسایی کنند. این قابلیت به خصوص در ادارات بزرگ که تعداد کارمند های زیادی دارد مناسب است. در این شرایط افراد نیازی ندارند چند دقیقه برای ثبت ساعت ورود و یا خروج خود در صف منتظر بمانند و در زمان کوتاهی می توانند وارد اداره یا شرکت خود شوند.

از دیگر ویژگی های بسیاری از دستگاه های اسکنر اثر انگشت آن است که می توان برای هر فرد بیش از یک انگشت را مورد بررسی و ثبت اطلاعات قرار داد. بدون شک در طول سال برای افراد ممکن است مسائلی پیش بیاید که انگشت آن ها را دچار مشکل کند. بریدگی یا شکستن انگشت و استفاده از چسب زخم و آتل باعث می شود که نتوانید از انگشت خود برای ثبت اطلاعات استفاده کنید.

اما همانطور که در بالا نیز اشاره شد در دستگاه های اسکنر اثر انگشت هنگام ورود اطلاعات شخصی می توان اثر دو یا چند انگشن را در دستگاه ثبت کرد تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوان از انگشت دیگر استفاده کرد.

دستگاه های اسکنر اثر انگشت در تمامی مدل ها توانایی تشخیص انگشت های مصنوعی ساخته شده از سیلیکوتن، خمیر بازی و غیره را دارند. این ویژگی زمانی کاربرد دارد که شما برای اتاق خاصی بخواهید محافظت جدی صورت دهید. در این صورت جز افراد مشخص شده برای دستگاه شخص دیگری نمی تواند وارد منطقه محافظت شده شود.

اینکه دستگاه اسکنر اثر انگشت توانایی تشخیص و خواندن کدام انگشت را داشته باشد با توجه به نوع دستگاه متفاوت است. ممکن است یک دستگاه اسکنر اثر انگشت تنها توانایی تشخیص و ثبت اطلاعات مربوط انگشت اشاره را داشته باشد اما اسکنرهای پیشرفته تر می توانند هر ده انگشت شخص را برای شناسایی و ثبت اطلاعات استفاده کنند.

بسیاری از دستگاه های اسکنر اثر انگشت دارای راه های ارتباطی مانند USB هستند. با استفاده از این درگاه های ارتباطی می توانید اطلاعات مورد نیاز را بین اسکنر و سیستم ها و دستگاه های مختلف انتقال دهید.
پشتیبانی از سیستم های عامل مختلف از دیگر ویژگی های دستگاه های اسکنر اثر انگشت است که بر میزان کاربری آن ها تاثیر مثبت و مستقیمی دارد.

بسیاری از اسکنر ها تنها توانایی پشتیبانی یک سیستم عامل محدود را دارند اما بعضی دیگر می توانند از سیستم های عامل مختلفی مانند ویندوز، لینوکس، اندروید و غیره پشتیبانی کنند. در صورتی که در شرکت یا اداره شما این مساله مهم است حتما هنگام خرید و انتخاب اسکنر به آن دقت کنید.

قابلیت دیگر دستگاه های اسکنر اثر انگشت آن است که در طول یک روز می توانند تا چندین بار اطلاعات ورود و خروج کارمندان خود را با زمان دقیق آن ثبت کنند. در صورتی که کارمندان قصد داشته باشند مرخصی ساعتی بگیرند و یا برای ماموریت های چند ساعته از اداره خارج شوند دستگاه اسکنر اثر انگشت می تواند تمام ورود و خروج ها را در طول روز چک کند.

در دستگاه های اسکنر اثر انگشت سنسور تشخیص یکی از مهم ترین اجزای دستگاه به شمار می رود. سنسورهای به کار رفته در اسکنرها معمولا از نوع نوری و با میزان دقت های متفاوت هستند. این سنسورها یک لایه شیشه ای بسیار ظریف بوده و در مقابل گرد و غبار و یا رطوبت و سایر شرایط جوی کارایی خود را از دست نمی دهند.

در بسیاری از اسکنرهای اثر انگشت از یک صفجه نمایش متناسب با سایز دستگاه استفاده شده است. در این نوع اسکنر با قرار دادن انگشت روی دستگاه و تشخیص اطلاعات عکس فرد، سمت شغلی و یا هر اطلاعات دیگری که از قبل به دستگاه داده داده شده است روی صفحه نمایش نشان داده می شود. بسیاری دیگر از دستگاه های اسکنر علاوه بر تصویر از ویژگی اعلان صوتی نیز برخوردار هستند. این قابلیت در اداره ها و شرکت هایی که کارمندانی با معلولیت های جسمی دارند بسیار مناسب است.

تکنولوژی های مختلفی برای تشخیص اثر انگشت در مدل های مختلف دستگاه های اسکنر به کار می رود که میزان توانمندی و کارایی دستگاه را نشان می دهد. برای مثال تکنولوژی LES در بسیاری از اسکنرهای پیشرفته برای تشخیص اثر انگشت به کار رفته است که می تواند انگشت های جوهری، آلوده و حتی سائیده شده را نیز تشخیص بدهد.

نکات مهم هنگام انتخاب دستگاه اسکنر اثر انگشت

دستگاه های اسکنر اثر انگشت نسبت به شرایط محیطی مختلف مانند رطوبت، نم، تابش مستقیم و شدید نور خورشید و دماهای بالا یا پایین نیز مقاوم بوده و توانایی تشخیص اثر انگشت را دارند. البته در بسیاری از آن ها محدوده دمایی مشخصی برای دستگاه تعریف شده است. حتما هنگام خرید اسکنر به این محدوده دمایی و دمایی که شما قرار است دستگاه را در آن قرار دهید توجه ویژه نشان دهید. قرار گیری و استفاده از دستگاه اسکنر اثر انگشت در دماهایی بالاتر یا پایین تر از دمای مجاز عملکرد دستگاه را با مشکلات جدی روبرو می کند.

تعداد اطلاعاتی که دستگاه های اسکنر اثر انگشت می توانند در خود ذخیره کنند در دستگاه های مختلف متفاوت است. بعضی از دستگاه های کوچک برای شرکت های کوچک طراحی شده و توانایی ذخیره اطلاعات محدودی را دارند. در حالیکه نوع دیگری از دستگاه های اسکنر اثر انگشت می توانند اطلاعات بیش از صدها کاربر را در خود ذخیره کنند. حتما هنگام خرید دستگاه اسکنر اثر انگشت به تعداد کارمندان اداره و میزان حافظه دستگاه دقت کنید.

در صورتی که قصد استفاده از دستگاه های اسکنر اثر انگشت خاصی را دارید که اطلاعات خاصی را تشخیص و ثبت کند می تواند از برندهای ایرانی و معتبری که امکان سفارش شدن را در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید. می توانید اطلاعات و درخواست های خود را با آن ها در میان گذاشته و در زمان کوتاهی بتوانید اسکنر اثر انگشت خود را سفارشی تحویل بگیرید.

موارد استفاده از دستگاه های اسکنر اثر انگشت

شاید تا ماه ها پیش استفاده از دستگاه های اسکنر اثر انگشت محدود به محیط های کاری و اداری و برای ثبت ساعت های ورود و خروج و یا استفاده در محیط های امنیتی و حفاظت شده بود. اما این روزها با هوشمند شدن کارت ملی دستگاه های اسکنر اثر انگشت را می توان در تمام ادارات مختلف دید.

یکی از موارد استفاده از دستگاه های اسکنر اثر انگشت، در دفاتر ثبت ازدواج است که افراد برای تشخیص اطلاعات کارت ملی و اثر انگشت از اسکنر استفاده می کنند. در بسیاری از ادارات مختلف اخذ قراردادهای مهمی که طرفین در یک مکان حضور نداشته باشند نیز با اسکنر قابل انجام است. در دفاتر ثبت احوال و پیشخوان های دولت، بعضی از زندان ها، بانک ها و غیره نیز می توان از این نوع اسکنر استفاده کرد. استفاده از اسکنر اثر انگشت در تمام موارد ذکر شده دقت و سرعت کار را بسیار افزایش می دهد.

قیمت اسکنر اثر انگشت

قیمت اسکنر اثر انگشت امروزه دامنه وسیعی را برای خود پیدا کرده است. چرا که امکانات این ابزار بسیار متنوع شده است و همین موضوع در قیمت گذاری تاثیر فراوانی داشته است. اما اگر شما هم به دنبال خرید و یافتن قیمت مناسب این تجهیزات هستید، تنها کافی است به فرشگاه وب سایت ما سر بزنید. در این فروشگاه ما انواع اسکنر ها را با بهترین قیمت به شما معرفی کرده ایم.

خرید اسکنر اثر انگشت

خرید اسکنر اثر انگشت را با آفیس کالا تجربه کنید. برای این موضوع تنها کافی است با به بخش فروشگاه وب سایت مراجعه کنید و بنا به نیازی که دارید، محصول مورد نظر را خریداری فرمایید. تلاش ما بر این است که بهترین محصولات را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

سفارش اسکنر اثر انگشت

سفارش اسکنر اثر انگشت به صورت اینترنتی می باشد. شما می توانید از میان محصولات ارائه شده در فروشگاه آفیس کالا محصول مورد نظر خود را سفارش داده و در محل خود دریافت کنید. همچنین می توانید با ما تماس گرفته و از مشاوره پیش از خرید کارشناسان ما استفاده نمایید.