مقالات

کارت پی وی سی (PVC) و انواع آن

کارت پی وی سی PVC و انواع ان 

کارت پی وی سی و انواع ان 

قبل از آنکه به توضیح در مورد کارت پی وی سی و سپس انواع آن بپردازیم بهتر است در مورد خود پی وی سی (PVC) توضیحاتی را ارائه دهیم تا بیشتر با این ترکیب آشنا شوید. این کار سبب خواهد شد تا حدی متوجه علت بکارگیری آن در صنایع مختلف شوید.پی وی سی یا پلی وینیل کلراید، نوعی پلاستیک فشرده و بسیار با دوام در برابر خوردگی و حرارت و با خاصیت انعطاف پذیری بالا است، که سبب شده در حال حاضر از ارزشمندترین محصولات صنعتی به شمار ­رود و پس از کاربرد آن در ساختمان سازی که حدود 50% کاربردهای آن را تشکیل می­دهد، بکارگیری آن در کارت پی وی سی، کیف، اثاثیه و… در رتبه­ های بعدی قرار ­گیرند.

انواع-pvc

ورقه­ های پی وی سی (PVC) قابل استفاده در کارت پی وی سی

کارت پی وی سی (PVC)

در دنیای امروزی با توجه به اینکه برای ارائه­ی خدمات گوناگون نیاز به احراز هویت می­باشد، باید وسیله­ای طراحی شود که علاوه بر رفع چنین نیازی، دوام و ماندگاری نیز بسیار مطرح ­باشد. به همین دلیل استفاده از کارت پی وی سی رونق پیدا کرده است.

 

کارت پی وی سی

دلایل استفاده از کارت پی وی سی

مزایایی که سبب شده استفاده از کارت پی وی سی به این سرعت افزایش پیدا کند عبارتند از:

  • دوام و ماندگاری بسیار بالا در مقایسه با نوع کاغذی و مقوایی
  • قابلیت انعطاف بالا
  • عایق آب و رطوبت
  • کیفیت چاپ بسیار بالا در این نوع کارت­ها
  • قابلیت هوشمند سازی با تعبیه­ی چیپ حافظه­ای بین لایه­های داخلی و میانی

کاربردهای متنوع کارت پی وی سی

pvcخام

کارت پی وی سی به دلیل مزایای عمده و بی نظیر خود کاربردهای مختلفی در بخش­های گوناگون صنعت پیدا کرده است که عبارتند از:

کارت خبرنگاری – کارت شناسایی – کارت دانش آموزی – کارت اعتباری – کارت پرسنلی – کارت هدیه – کارت ویزیت – کارت اینترنت – کارت گارانتی – کارت کنترل عبور و مرور وسیله­ نقلیه – کارت هدیه­ بانکی – کارت عضویت و هواداری – کارت مشتریان ویژه یا به اصطلاح VIP – کارت اعتباری یا Credit – کارت تخفیف – کارت حضور و غیاب – بلیط کارت – کارت دانشجویی

در بخش­های بعدی به معرفی انواع کارت پی وی سی خواهیم پرداخت تا بیشتر با این دسته از کارت­ها آشنا شوید.

انواع ضخامت کارت پی وی سی : در بازار ایران این دسته از کارت­ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند و بسته به نوع کاربرد و یا حتی سلیقه­ شخصی، ضخامت آنها می­تواند متفاوت باشد. عمدتا ضخامت­ کارت­های PVC در سه دسته­ی 300 میکرونی، 500 میکرونی و 760 میکرونی قرار می­گیرد.

اندازه یا سایز کارت پی وی سی: استانداردی که برای ساخت کارت­های PVC جهت ابعاد آنها بکار می­رود، CR-80 می­باشد. طبق این استاندارد، اندازه­ی کارت­های PVC باید به صورت 86×54 میلی متر باشد.

انواع کارت پی وی سی

اگر بخواهیم دسته بندی کلی برای کارت­های پی وی سی قائل شویم، می­توانیم آنها را در سه دسته­ی ساده، هوشمند و مغناطیسی قرار دهیم که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند که در این بخش به طور کامل با انواع کارت پی وی سی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

دسته-بندی-کارت

دسته بندی انواع کارت پی وی سی

کارت پی وی سی ساده

کارت خام پی وی سی را می­توان به رنگ­های مختلف در بازار تهیه نمود که معمول­ترین آنها شامل طلایی، نقره­ای، آبی، قرمز و سبز می­باشد. کاربردی که برای این دسته از کارت­ها به صورت کلی در نظر گرفته­اند شامل کارت ویزیت، کارت باشگاه مشتریان، کارت هدیه، کارت شناسایی و… می­باشد. دلیل این نوع کاربردها از نام این دسته از کارت پی وی سی مشخص است، چرا که کارت ساده­ی پی وی سی فاقد چیپ­های میکرونی، مدار الکترونیکی و یا نوار مغناطیسی می­باشد. کارت پی وی سی ساده­ با انواع رنگ­هایی که ذکر شد دارای یک­سری خصوصیات هستند که شامل موارد زیر می­باشد:

  • ضخامت 760 میکرونی
  • به شکل متالیک و اکلیلی با ظاهر درخشان
  • دو رو لَمینت و مناسب برای انواع چاپ­ها
  • ساخت کشور چین و موجود در بسته­های 200 و 250 تایی

این نوع از کارت­ها معمولا در بسته­های 200 تایی یا 250 تایی برای فروش وجود دارند و اندازه­­ی آنها نیز مطابق استاندارد CR-80 می­باشد.

کارت پی وی ساده، با قابلیت شخصی سازی فراوان

کارت پی وی سی هوشمند

کارت پی وی سی هوشمند خود به دو دسته­ کلی تقسیم می­شود که شامل کارتهای تماسی و بدون تماس می شوند. کارتهای بدون تماس مانند کارتهای مایفر و کارتهای تماسی مانند کارت های مگنت و کارتهای هوشمند و یا ترکیب هر دو مورد که با نام کارتهای هوشمند ترکیبی شناخته می شوند وجود دارند. کارت مایفر نیز خود به سه دسته­ کارت مایفر K1، K4 و کارت دِسفایر تقسیم بندی می­گردد. کارت های هوشمند از نظر اندازه شبیه کارت های معمولی هستند ولی درون این کارتها با کارت های ساده متفاوت هستند. در کارت های مغناطیسی یک نوار ساده مغناطیسی وجود دارند که امکان ذخیره اطلاعات بر روی انها می باشد. در مورد کارت های هوشمند به این صورت هست که یک ریز پردازنده با تکنولوژی خیلی خاصی درون کارت قرار می گیرند.در ادامه به توضیح انواع آن می­پردازیم.

کارت-هوشمند

دسته بندی انواع کارت پی وی سی هوشمند

  • کارت مایفر 1k:

از دسته­ کارت پی وی سی هوشمند و از خانواده­ی RFID بوده که دلیل وجود نام 1k در جلوی اسم آنها، دارا بودن حافظه­ی 1 کیلوبایتی است. همچنین به این نوع کارت­ها کانتکتلس یا Contactless نیز می­گویند که به معنی بدون تماس می­باشد. دلیل نامگذاری این دسته از کارت­ها به نام بدون تماس این است که به فاصله­ 10 سانتی متری نیز قابلیت خوانده شدن دارند.ا

انوع کارت­ها سه جزء اصلی ساختاری دارند که شامل تراشه، آنتن و تگ می­باشند.

  • تراشه مداری است مستطیل شک، که با دارا بودن ریزپردازنده­های بسیار زیاد، داده­ها و اطلاعات را ذخیره می­سازد.
  • آنتن در تگ­های مسئول انتقال سیگنال و نوع غیر فعال، وظیفه­ی نمایش سیگنال دریافتی را بر عهده دارد که به شکل مستطیل دور تا دور کارت قرار گرفته است.
  • تگ نیز در واقع بخش چسب مانندی است که آنتن و تراشه را نگه می­دارد.

ویژگی­های کارت مایفر 1k نیز عبارتند از:

  • دارا بودن حافظه­ خواندن و نوشتن به اندازه­ی 1 کیلوبایت
  • فرکانس 56 MHz
  • قابلیت خوانش بدون تماس و از فاصله­ی 10 سانتی متری
  • ضریب امنیتی بالا

کاربردهای کارت پی وی سی مایفر 1k:

کارت باشگاه مشتریان – کارت دانشجویی – بلیط الکترونیکی – کارت حضور و غیاب – کارت شناسایی – کارت تردد – کارت مترو – کارت پرسنلی

ضخامت این دسته از کارت­ها نیز 760 میکرونی و اندازه­ استاندارد CR-80 می­باشد. کارت پی وی سی مایفر با داشتن ماژول امنیتی، اجازه­ی دسترسی غیر مجاز را به کارت نمی­دهد و از این حیث در دسته­ی کارت­های PVC با ضریب امنیتی بالا قرار می­گیرد.

کارت مایفر

کارت پی وی سی مایفر Mifer 1K

  • کارت مایفر 4k

کارت مایفر 4k یا Mifare 4k از خانواده­ی RFID و در دسته­ی کارت پی وی سی می­باشد که به علت دارا بودن حافظه­ای معادل 4 کیلوبایت به این نام خوانده می­شوند. همانند نوع 1k، بدون تماس است و می­توان از آن در فاصله­ی 10 سانتی متری نیز استفاده نمود، به همین دلیل به آنها Contactless یا کانتکلس می­گویند.

در ساخت این نوع از کارت­ها نیز همانند نوع 1k سه بخش اساسی به کار رفته­اند که تعیین کننده­ هویت هوشمند آن هستند:

  • تراشه مداری است مستطیل شکل، که با دارا بودن ریزپردازنده­های بسیار زیاد، داده­ها و اطلاعات را ذخیره می­سازد.
  • آنتن در تگ­های مسئول انتقال سیگنال و نوع غیر فعال، وظیفه­ی نمایش سیگنال دریافتی را بر عهده دارد که به شکل مستطیل دور تا دور کارت قرار گرفته است.
  • تگ نیز در واقع بخش چسب مانندی است که آنتن و تراشه را نگه می­دارد.

ویژگی­های کارت مایفر 4k نیز شامل موارد زیر می­باشد:

  • دارا بودن حافظه­ی خواندن و نوشتن به اندازه­ی 1 کیلوبایت
  • فرکانس 56 MHz
  • قابلیت خوانش بدون تماس و از فاصله­ی 10 سانتی متری
  • ضریب امنیتی بالا

کاربردهای این دسته از کارت­ها نیز متنوع بوده و همانند نوع 1k قابلیت استفاده در موارد زیر را دارا می­باشد:

کارت باشگاه مشتریان – کارت دانشجویی – بلیط الکترونیکی – کارت حضور و غیاب – کارت شناسایی – کارت تردد – کارت مترو – کارت پرسنلی

ضخامت آنها نیز هیچ فرقی نکرده و به صورت 760 میکرونی است و اندازه­ی آن نیز مطابق استاندارد CR-80 یعنی 86×54 میلی متر می­باشد.

کارت PCV مایفر مدل Mifere 4k

کارت پی وی سی مایفر 4k

  • کارت پی وی سی دِسفایر :

این نوع کارت پی وی سی از خانواده­ی Mifare DESfire می­باشد که دارای محصولات EV1 و EV2 بوده و به دلیل استفاده از استاندارد رمزگذاری سطح بالای سه گانه­ای که در آن به کار رفته است (Data Encryption Standard یا DES) به این نام یعنی DESfire شناخته می­شود. حافظه­های معمولی که برای این دسته از کارت­ها در نظر می­گیرند 4 کیلوبایت و 8 کیلوبایت می­باشد اما برخلاف انواع کلاسیک قبلی می­توان بسته به سلیقه و نیاز کاربر، متفاوت باشد. همچنین مزیت دیگری که این دسته از کارت پی وی سی نسبت به دو نوع قبلی هوشمند خود دارد، دارا بودن سطح امنیت بسیار بالاتر می­باشد. کارت پی وی سی دِسفایر به دلیل دارا بودن ضریب امنیتی بی نظیر خود، سبب شده تا شرکت­ها و مؤسسات بزرگ از این دسته کارت­ها استفاده کنند و با خیال راحت در آن به ذخیره­ اطلاعات هر فرد بپردازند.از دیگر ویژگی­هایی که این نوع از کارت در خود داراست می­توان به قابلیت ذخیره سازی 28 برنامه­ مختلف و قرارگیری 32 فایل متفاوت در هر کدام اشاره نمود که اندازه­ هر یک می­تواند متغیر باشد.سرعت پردازش این کارت­ها نیز بسیار بالا بوده و می­توانند اطلاعات را با سرعت 848 کیلوبایت در ثانیه منتقل سازند.لازم به ذکر است که تمامی انواع کارت مایفر در رنگ­های مختلف طلایی، نقره­ای و سفید موجود می­باشند.

                                               کارت پی وی سی دسفایر EV1                                                    کارت پی وی سی دسفایر EV2

  • کارت پی وی سی RO125k:

به این دسته از کارت پی وسی، کارت رید آنلی (Read Only) نیز می­گویند زیرا تکنولوژی به کار رفته در آنها به گونه ­ای است که تنها قابلیت خوانده شدن دارند و نمی­توان عمل Write یا نوشتن روی آنها انجام داد. همانند انواع کارت­های هوشمند قبلی غیر تماسی است و از فاصله­ی 10 سانتی متری می­توان از آن استفاده نمود. کد 10 تا 13 رقمی که در حافظه­ی این نوع از کارت پی وی سی قرار دارد قابل تغییر نمی­باشد. ضخامت آنها 760 میکرون و ابعاد آن نیز مطابق استاندارد CR-80 می­باشد. فرکانس این کارت­ها 125KHz بوده و آنتن آن به شکل دایره در وسط کارت قرار گرفته است. دستگاهی که برای خوانش این نوع از کارت استفاده می­شود نیز خاص بوده و نام آن RFT200-2 می­باشد. همانند کارت­های مایفر در رنگ­های طلایی، نقره­ای و سفید در بازار موجود هستند.کاربرد این نوع کارت­ها در مواردی همچون؛ کارت باشگاه مشتریان – کارت پرسنلی – کارت شهربازی – کارت مؤسسات و شرکت­های عظیم با ضریب امنیتی فوق العاده بالا – کارت عضویت – کارت تخفیف – کارت حضور و غیاب و کارت هتل می­باشد.

کد کردن کارت

کارت پی وی سی RO125k به همراه دستگاه ریدر آن

کارت‌های هوشمند تماسی:

کارت هوشمند معروف به اسمارت کارت Smart cards:

کارت های هوشمند معروف به اسمارت کارت ( به انگلیسی smart cards ) از نظر اندازه شبیه کارت های معمولی هستند ولی درون این کارتها با کارت های ساده متفاوت هستند. در مورد کارت های هوشمند به این صورت هست که یک ریز پردازنده با تکنولوژی خیلی خاصی درون کارت قرار می گیرند.  یک ترانزیستور درو ن خود دارد به اندازه یک نخود که به سایزی کوچک تر از سر سوزن تبدیل شده است معمولا در زیر اتصال طلایی روی کارت نصب شده است و امکان ذخیره اطلاعات و خواندن را برای کاربر فراهم می کند. چون این مدل کارت از امنیت بسیار بالایی برخوردار است معمولا در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به امنیت بسیار بالایی باشد. در ایران می توان به نمونه کارت ملی و کارت سوخت خودرو به ان اشاره کرد که تقریبا در همه جا قابل رویت هستند و میزان امنیت ان ها نیز بر هیچ کس پوشیده نمی باشد.

pvc-smart

نمونه اسمارت کارت smart cards

کارت پی وی سی مغناطیسی

کارت مگنت یا کارت مغناطیسی برخلاف کارت­های هوشمند بدون تماس از نوع تماسی بوده که ساختار آن شامل یک بخش نوار مانند مگنت­دار در لایه­ی خارجی و یک تراشه­ی با خاصیت مغناطیسی که در داخل لایه­­ های کارت وجود دارد که برای خوانش اطلاعات آن، باید به دستگاه ریدر مگنت چسبانده شود.نوار مغناطیسی گفته شده روی این کارت­ها، با تکنولوژی 3track اطلاعات در داخل حافظه را دارا بوده که برای کد نمودن کارت پی وی سی مغناطیسی از encoder مخصوص به آنها استفاده می­شود.

انواع کارت مغناطیسی

کارت پی وی سی مغناطیسی به دو دسته­ی Hi-Co و Lo-Co تقسیم بندی می­شود. تفاوت بین این دو کارت این است که اطلاعات موجود در کارت مغناطیسیِ Hi-Co نسبت به نوع Lo-Co دیرتر از بین می­رود که همین موضوع سبب شد تا در سرتاسر جهان، بانک­ها و مؤسسات از این نوع کارت استفاده کنند.

مگنت سه ترک

کارت پی وی سی مغناطیسیِ Lo-Co و Hi-Co با نوار 3track

کاربردهای کارت پی وی سی مغناطیسی

هر دو نوع کارت مغناطیسی گفته شده، کاربردهای متنوعی دارند که شامل:

کارت هدیه – کارت عضویت – کارت تخفیف – کارت بانکی و… می­باشد که مهم­ترین کاربرد آن نیز همانطور که بیان شد کارت بانکی است.

کارت مغناطیسی در رنگ­های مختلف از قبیل طلایی و نقره­ای متالیک موجود می­باشد که ضخامت هر دو نوع کارت 760 میکرون بوده، قابلیت کدگذاری در بخش نوار مغناطیسی در پشت کارت را دارا هستند و در دو نوع Hi-Co و Lo-CO در بازار برای فروش وجود دارند.

چاپ کارت پی وی سی برای ویزیت

تا به اینجا در مورد انواع کارت پی وی سی و کاربرد و خصوصیات هر یک صحبت کردیم و می­توانیم بگوییم که به طور کامل با آن آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم تا مواردی را پیرامون چاپ کارت پی وی سی بیان کنیم تا متوجه شویم چگونه این کارت­ها برای بهره برداری آماده می­شوند. به طور دقیق­تر اگر بخواهیم بررسی کنیم اولین و شاید یکی از ساده­ترین راه­های ارتباط با مشتری و گسترش کسب و کار خود، استفاده از کارت ویزیت پی وی سی می­باشد. برای این کار باید اصولی را در نظر بگیرید تا بتوانید اثر ماندگاری در ذهن مشتری ایجاد کرده و به خوبی با شما ارتباط برقرار کند. از آنجایی که هنگام چاپ، طراحی روی کارت باید از قبل آماده شده باشد ابتدا اصولی که باید هنگام طراحی در نظر بگیرید را آموزش می­دهیم و بعد به سراغ انواع روش­های چاپ کارت پی وی سی می­رویم. با ما همراه باشید.

اصول مورد نیاز برای طراحی کارت پی وی سی ویزیت

  • طراحی باید کاملا ساده و زیبا باشد.
  • اندازه­ی کارت بسیار مهم است، همانطور که بعدا توضیح خواهیم داد، در چاپ کارت ویزیت PVC از نوع آفست، خطای برش وجود دارد و لازم است که طراحی شما از لبه­های کارت به میزان 3 میلیمتر فاصله داشته باشد.
  • سایز طراحی باید به صورت 54×85 باشد
  • شیوه­ی طراحی بر اساس CMYK
  • رزولوشن مورد نیاز طراحی باید 300dpi باشد
  • فایل به شکل لایه باز psd یا کرل
  • توجه به رنگ سازمانی شرکت یا مؤسسه، لوگو، آدرس، شماره تلفن، ایمیل و… بسیار ضروری است.

انواع روش­های چاپ کارت پی وی سی با هدف ویزیت

شیوه­ای که امروزه برای چاپ کارت ویزیت رایج است، به چاپ آفست (offset) معروف می­باشد که کاربرد آن برای تعداد بیش از هزار عدد می­باشد. اما در مواردی که تنها تعداد محدودی از کارت­ها برای ویزیت مورد نظر باشد، از چاپ دیجیتال استفاده می­گردد.چاپ کارت ویزیت توسط این دو نوع روش بر روی انواع کارت پی وی سی که در بالا توضیح داده شد (ساده، هوشمند، مغناطیسی) قابل انجام است. برای این منظور نرم افزار مورد نیاز و مخصوص این کار تهیه شده، پس از طراحی قسمت رویی و پشتی کارت، برای چاپ (printing) آماده می­گردد. البته شایان ذکر است که طراحی کارت ویزیت به نوع کارت و نوع چاپ بستگی دارد.

چاپ کارت پی وی سی از نوع آفست، نسبت به دیجیتال مقرون به صرفه­تر بوده و نسبت به نوع دیجیتال، کیفیت به مراتب بالاتری دارد. همچنین همانطور که ذکر شد در مواقعی که تعداد موارد چاپ بیش از هزار عدد باشد و زمینه و اطلاعات وارد شده ثابت باشد، از تکنولوژی آفست برای چاپ استفاده می­گردد.در بین انواع کارت چاپ شده، دو نوع لَمینتی براق و مات از همه­ی انواع دیگر مقاوم­تر و مستحکم­تر هستند و به همین دلیل جزء پرفروش­ترین­ها به حساب می­آیند. نوع لمینتی با داشتن لایه­­ی رویی در سطح چاپی کارت، سبب دوام بیشتر آن شده و می­توانید در هر قسمت از کارت که نیاز داشتید براساس نیاز خود، اطلاعات متغیری را چاپ کنید.در چاپ آفست از مد رنگی CMYK استفاده می­گردد که از ترکیب این رنگ­ها، رنگ مد نظر شما جهت چاپ تولید می­گردد. در حالی که در چاپ دیجیتال، مد رنگی استفاده شده از نوع RGB می­باشد.

رنگ چاپ افست

چاپ کارت پی وی سی مبتنی بر مد رنگی CMYK (آفست) و RGB (دیجیتال)

بررسی روش­های چاپ انواع کارت پی وی سی

  • چاپ آفست به صورت لَمینتی براق: همانطور که بیان شد در چاپ آفست، تیراژ بالای هزار عدد در نظر گرفته می­شود. تنظیمات مورد نیاز به شرح؛ اندازه­ی استاندارد 54×85، مد رنگی CMYK، رزولوشن 300dpi می­باشد. پس از اینکه طرح مورد نظر تأیید گردید، کارت برای چاپ ارسال می­شود. در این نوع چاپ، کارت پی وی سی بر روی یک صفحه­ی عمومی قرار گرفته و کارت­های ویزیت با طرح­های مختلف به صورت همزمان و در کنار هم به زیر چاپ می­روند. در مواردی که کیفیت و رنگ کارت پی وی سی چاپ شده برای شما خیلی مهم باشد می­توانید از آفست اختصاصی استفاده کنید که برای این کار باید تیراژ مورد استفاده 12 هزار عدد باشد.
  • چاپ آفست به صورت تکی و مات: کارت­های خام و بدون هیچ نوع طرحی، به چاپخانه ارسال می­شوند و سپس توسط دستگاه­های آفست به زیر چاپ می­روند. خروجی دستگاه، کارت پی وی سی مات می­باشد که از لحاظ قیمت، مقرون بصرفه­تر از نوع لمینتی است.
  • چاپ دیجیتال کارت پی وی سی: هنگامی که تیراژ مورد نظر برای چاپ پایین باشد، یعنی بین 50 تا 100 عدد استفاده می­شود. زمان مورد نیاز برای چاپ نیز حدود 1 تا 2 ساعت خواهد بود. همچنین اگر نیاز داشته باشید تا کارت­های ویزیت خود را در طرح و رنگ مختلفی به چاپ برسانید، چاپ دیجیتال گزینه­ی بهتری است.

چاپ-افست

روش­های چاپ کارت پی وی سی، آفست و دیجیتال

جمع بندی مطالب:

همانطور که در این مقاله مطالعه نمودید، مروری جامع و کامل بر انواع کارت پی وی سی، خصوصیات هر یک و موارد کاربرد هر کدام پرداختیم. کارت پی وی سی امروزه به دلیل مزایای گفته شده در این مقاله توانسته در طی چندین سال اخیر، جایگاه خوبی پیدا کرده و با گسترش انواع آن، طیف کاربردی گسترده­تری نیز پیدا کند. به عنوان مثال کارت ویزیت از جنس PVC اگر به گونه­ای طراحی شود که هم بتوانید اطلاعات را به طور کامل منتقل سازید و هم مشتری را به خود جذب نماید، از بهترین و ساده­ترین روش­ها برای توسعه­ی کسب و کار می­باشد.همچنین در مباحث اطلاعاتی و جلوگیری از سرقت اطلاعات نیز کارت پی وی سی از نوع هوشمند و مگنت­دار، بسیار موفق ظاهر شده و توانسته­اند با رمزگذاری جدید و پیچیده، قابلیت ذخیره­ی اطلاعات و نوشتن، نیاز بسیاری از سازمان­ها و مؤسسات را برطرف سازند.امیدوار هستیم تا این مطلب توانسته باشد تا تمامی اطلاعات مورد نیاز را در مورد کارت­های PVC در خدمت شما خوانندگان گرامی قرار داده باشد و حداقل پاسخگوی سؤالات مهم شما عزیزان در این زمینه باشد.

خرید کارت پی وی سی (pvc):

کارت پی وی سی طلایی

کارت پی وی سی نقره ای