مقالات

اسکنر اثر انگشت و اهمیت استفاده آن برای تشخیص هویت

اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت یکی از بهترین نمونه از محصولاتی بوده که برای تشخیص هویت با استفاده از علم بیومتریک از آن استفاده می شود. حسگر اثر انگشت دارای انواع مختلفی بوده و با توجه به تولید آن با ابعاد بسیار کوچک، این امکان به وجود آمده که بر روی محصولاتی مانند گوشی های هوشمند نیز از اسکنر های مخصوص اثر انگشت استفاده می شود. برای اشنایی بیشتر خواهشمند هستیم مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

آشنایی با علم بیومتریک

علم بیومتریک یکی از علوم جهت تشخیص هویت می باشد. بدین ترتیب معمولا در مواردی که نیاز به تشخیص هویت می باشد، علم بیومتریک کاربرد بسیار زیادی دارد. آنالیز کردن و اندازه گیری برخی از مشخصات بدن انسان جهت تشخیص و احراز هویت، بیومتریک گفته می شود. گجت های هوشمند بسیار زیادی برای پیشرفت علم بیومتریک ساخته شده که یکی از بهترین و کاربردی ترین آنها اسکنر اثر انگشت می باشد.

سیستم های بیومتریک می توانند بر اساس پارامتر های فیزیولوژی و پارامتر های رفتاری عملیات تشخیص هویت را انجام بدهند. پارامتر های فیزیولوژی خود چندین نمونه مختلف می باشند که از بین آنها می توان به اثر انگشت، تشخیص چهره، شناسایی عنبیه، شناسایی شبکیه، شناسایی هندسه دست و… اشاره کرد. پارامتر های رفتاری نیز شامل شناسایی برخی از الگوهای رفتاری مشخص یک فرد می باشند. معمولا استفاده از پارامتر های فیزیولوژی برای تشخیص هویت کاربرد بسیار گسترده تری دارند، زیرا به کمک گجت هایی مانند اسکنر اثر انگشت می توان تشخیص هویت را در کمترین زمان ممکن و با دقت بسیار بالایی انجام داد.

آشنایی با چگونگی عملکرد سیستم‌های بیومتریک

معمولا عملکرد سیستم های بیومتریک از جمله اسکنر اثر انگشت و یا تشخیص چهره با هم شباهت های زیادی دارند. بدین ترتیب در اینجا چگونگی عملکرد کلیه سیستم های بیومتریک به صورت کلی بیان می شود. این موضوع باعث می شود تا افراد مختلف به درک مناسبی از نحوه عملکرد انواع سیستم های بیومتریک برسند. سیستم های بیومتریک در ابتدا داده ها را دریافت می کنند. پس از دریافت داده معمولا پردازش سیگنال ها انجام می شود. زیرا این سیستم ها الکترونیکی بوده و داده ها را به صورت سیگنال دریافت می کنند.

مرحله بعدی تطبیق می باشد، زیرا پس از پردازش سیگنال ها نیاز است تا تطبیق صورت پذیرد. با انجام تطبیق وارد مرحله تصمیم گیری می شوند. پس از این مرحله معمولا داده ها به محل ذخیره سازی منتقل می شوند. داده ها معمولا به صورت امن در محل مناسبی ذخیره سازی می شوند. امنیت این اطلاعات کمک می کند که بتوان از این سیستم برای گجت های هوشمند مختلف استفاده کرد. سیستم های بیومتریک از جمله اسکنر اثر انگشت و یا تشخیص هویت دارای امنیت بسیار مناسبی بوده و این امنیت به خاطر ذخیره سازی اطلاعات به صورت امن و رمز نگاری شده می باشد.

توضیحاتی در مورد اسکنر اثر انگشت

امروزه تشخیص هویت از طریق روش های بسیار متفاوتی انجام می شود. یکی از مهمترین گجت هایی که برای تشخیص هویت اختراع شده و در بازار موجود می باشد، اسکنر اثر انگشت می باشد. حسگر اثر انگشت این توانایی را دارد که از طریق روش های مختلف اثر انگشت فرد را خوانده و آن را به صورت الکترونیکی ثبت نماید. اسکنر اثر انگشت دارای انواع بسیار مختلفی می باشد که هر کدام از آنها دارای مزیت ها و معایبی می باشند.

اسکنر اثر انگشت باید دارای یک سری فاکتور ها باشد تا برای مشتریان جذابیت داشته و آنها را مایل به استفاده از این محصول بکند. از جمله مشخصاتی که یک اسکنر اثر انگشت مناسب باید داشته باشد، می توان به مواردی همچون ابعاد کوچک، امنیت بالا، سرعت مناسب، مقرون به صرفه بودن و… اشاره کرد. شرکت های تولید کننده معمولا هر کدام از این فاکتور ها را در هنگام ساخت اسکنر اثر انگشت در نظر نگیرند، نمی توانند در بازار با رقبای خود رقابت کنند و این موضوع باعث ضرر و زیان های بسیار زیادی به شرکت های تولیدی می شود. بدین ترتیب در هنگام ساخت اسکنر اثر انگشت مانند هر گجت دیگری باید توقعات مشتری از این محصول در نظر گرفته شوند.

آشنایی با انواع اسکنر اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت را شرکت های سازنده در انواع مختلف تهیه و تولید می کنند تا بتوان از این گجت در دستگاه های الکترونیکی مختلف استفاده کرد. در این قسمت از مطلب می خواهیم انواع اسکنر اثر انگشت را معرفی کنیم تا همه افرادی که این مطلب را دنبال می کنند بتوانند آشنایی مناسبی با انواع اسکنر اثر انگشت پیدا کنند.

اسکنر اثر انگشت خازنی

اسکنر اثر انگشت خازنی یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین نمونه از حسگر های اثر انگشت موجود در بازار منی باشد. این حسگر ها معمولا پستی و بلندی های پوست را به خوبی تشخیص می دهند، زیرا نیاز است تا انگشت محل مورد نظر از حسگر را لمس کند. معمولا خازن این توانایی را دارد که به راحتی پستی و بلندی های پوست دست را تشخیص بدهد. بدین ترتیب تصویری دو بعدی از اثر انگشت هر فردی تهیه می کند. برای اینکه بتوان به راحتی از اسکنر اثر انگشت خازنی به دست آورد، می بایست دست را تمیز و خشک کرد، زیرا وجود هر نوع آلودگی و یا رطوبت باعث می شود تا عملکرد حسگر اثر انگشت دچار مشکل و اختلال شود.

نحوه عملکرد اسکنر اثر انگشت خازنی

اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک

یکی از جدید ترین و مدرن ترین نمونه از حسگر های اثر انگشت موجود در بازار، اسکنر اولتراسونیک می باشد. اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد. پیشرفت تکنولوژی از دو بعدی به سه بعدی برای اسکن اثر انگشت یکی از قابلیت هایی بوده که باعث شده استقبال از این نوع حسگر ها بیشتر از حسگر های قدیمی تر مانند نمونه های خازنی باشد. بدین ترتیب این احتمال بسیار قوی بوده و دور از ذهن نمی باشد که در آینده ای نزدیک این نوع از حسگر ها کاملا جایگزین نمونه های خازنی شوند. دقت بیشتر یکی از ویژگی های اصلی حسگر اولتراسونیک نسبت به اسکنر اثر انگشت خازنی می باشد. در این نوع از حسگر ها نیاز به لمس و نزدیکی دست و اسکنر نبوده و با فاصله نیز می توان اسکن اثر انگشت را انجام داد. بدین ترتیب در مواردی که امکان لمس نبوده، استفاده از این نوع حسگر ها می تواند بسیار کاربردی باشد.

نحوه عملکرد اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک

اسکنر اثر انگشت نوری

این نوع از حسگر های اثر انگشت با استفاده از نوری که ساطع می کنند، پستی و بلندی های موجود بر روی انگشت را تشخیص داده و تصویر اثر انگشت را ذخیره می کنند. این نوع از حسگر ها کارکردی مشابه با دستگاه فتوکپی دارند. با توجه به توضیحاتی که ارائه شده است می توان به این نتیجه رسید که امنیت اسکنر اثر انگشت نوری کمتر از سایر حسگر های موجود در بازار می باشد. زیرا می توان به راحتی آن را دور زده و این امر باعث می شود نتوان بر روی امنیت این نوع حسگر ها که نسبتا قدیمی می باشند، حساب ویژه ای باز کرد.

اسکنر اثر انگشت نوری

اسکنر اثر انگشت ایستایی بهتر است یا حرکتی؟

معمولا اسکنر اثر انگشت را شرکت های سازنده به دو نوع ایستایی Static یا حرکتی Swipe تهیه و تولید می کنند. نمونه های ایستایی معمولا اثر انگشت را در حالتی که انگشت بدون حرکت بوده اسکن می کنند، اما معمولا حسگر های حرکتی باید انگشت را با سرعتی مشخص بر روی آنها بکشید تا بتواند اسکن اثر انگشت را به درستی انجام بدهد. با توجه به توضیحاتی که در این بخش ارائه شده است می توان به این نتیجه رسید که اسکنر های ایستایی دقت بسیار بیشتری نسبت به اسکنر های حرکتی دارند.

اسکنر اثر انگشت ایستایی معمولا با سرعت و دقت بسیار مناسبی عملیات تشخیص هویت از طریق اسکن اثر انگشت را انجام می دهند. البته مشکلی که برای استفاده از حسگر های ایستایی وجود داشته، قیمت بالای تولید این حسگر ها می باشد. حسگر اثر انگشت حرکتی معمولا دارای قیمت بسیار مناسب تری نسبت به نمونه های ایستایی بوده، اما عدم وجود دقت در اسکن اثر انگشت کار با این نوع اسکنر ها بسیار دشوار و نا مطمئن می باشد. بدین ترتیب در اغلب موارد اسکنر اثر انگشت را شرکت های سازنده از نوع ایستایی تهیه می کنند. زیرا اسکنر های ایستایی رضایت مصرف کننده را جلب کرده و این موضوع برای شرکت های سازنده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

امنیت اسکنر اثر انگشت چگونه تامین می شود؟

یکی از دغدغه هایی که مصرف کنندگان گجت های هوشمند مجهز به اسکنر اثر انگشت دارند، این است که امنیت دستگاه خود را تامین کرده و خیالشان از بابت امنیت گجت هوشمند خود تا حدودی راحت باشد. زیرا معمولا برخی از افراد ممکن است اطلاعات بسیار مهم و محرمانه ای را در گجت های هوشمند از جمله موبایل نگهداری کنند. بدین ترتیب نیاز است تا به کمک اسکنر اثر انگشت امنیت گجت هوشمند تامین شود.

معمولا تصاویری که حسگر اثر انگشت تهیه می کند، رمز نگاری می شوند. تصاویر به صورت دیجیتالی و یا صفر و یک درآمده و این نوع تصاویر معمولا امنیت بسیار بالایی دارند. زیرا در صورتی که اطلاعات یک گجت مانند گوشی هوشمند نیز هک شوند، اطلاعات دیجیتالی غیر قابل استفاده بوده و نمی توان آنها را تبدیل به عکس دو بعدی از اثر انگشت کرد. بدین ترتیب اسکنر اثر انگشت این توانایی را دارد که به راحتی امنیت را برای گجت های هوشمند تامین کند. همین امر باعث شده تا اطلاعات بسیار مهم را نیز بتوان به راحتی در حافظه گجت های هوشمند از جمله موبایل نگهداری کرد.

آیا حسگر اثر انگشت هک می شود؟

اسکنر اثر انگشت با وجود امنیت بسیار بالا، اما ممکن است دارای مشکلاتی نیز باشد. با توجه به اینکه حسگر اثر انگشت ساخته دست بشر بوده، قطعا کامل و بدون عیب و نقص نمی باشد. بدین ترتیب ممکن است افرادی که دارای تخصص بالا بوده، بتوانند اسکنر اثر انگشت را نیز هک کنند. از این رو نیاز است بر روی گجت های هوشمند از پین کد های مطمئن و امن به همراه حسگر اثر انگشت استفاده شود. این موضوع باعث می شود تا راه نفوذ به گجت های هوشمند بسته شده و امنیت به بالاترین سطح ممکن برسد.

توضیحاتی در مورد سیستم تشخیص چهره

سیستم تشخیص چهره یکی از نمونه های کاربردی سیستم های بیومتریک می باشد. معمولا برای تشخیص چهره باید فرم هندسی صورت یک فرد به خوبی آنالیز شود. تشخیص چهره معمولا با دو روند انجام می شود که یکی از این روند ها با استفاده از کل چهره می باشد و روند دیگر با استفاده از خصوصیات پایه ای چهره می باشد. معمولا معیار تشخیص چهره نقاط ثابت چهره بوده و مواردی که با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی می شوند مورد توجه قرار نمی گیرند، زیرا این احتمال می رود که دقت انجام کار را کاهش بدهند.

از جمله نقاطی از چهره که برای تشخیص چهره در علم بیومتریک مورد بررسی قرار می گیرند، می توان به بخش هایی از چشم ها، اطراف دهان، اطراف بینی و بخش هایی که استخوان گونه قرار دارد اشاره کرد. هر کدام از این بخش ها با گذشت زمان کمترین تغییرات را احساس می کنند. بدین ترتیب معمولا باعث می شوند تا دقت تشخیص چهره بالاتر برود. معمولا در مواردی که تعداد افراد کم بوده می توان از سیستم تشخیص چهره استفاده کرد. البته در مواردی که از چند روش برای تشخیص هویت استفاده می شود نیز استفاده بسیار زیادی از سیستم های تشخیص چهره می شود.

نحوه عملکرد سیستم تشخیص چهره

نتیجه گیری

یکی از دغدغه هایی که در جوامع مختلف وجود داشته، تشخیص هویت می باشد. معمولا برای تشخیص هویت و ایجاد امنیت روش های بسیار مختلفی وجود دارد. علم بیومتریک یکی از علوم مربوط به تشخیص هویت می باشد. علم بیومتریک تکنولوژی های بسیار زیادی دارد. از جمله رایج ترین تکنولوژی هایی که در علم بیومتریک وجود دارند می توان به اثر انگشت، تشخیص چهره، تشخیص صدا، تشخیص امضا، شکل گوش، اندازه گیری شبکیه چشم، اندازه گیری عنبیه چشم، هندسه دست و آزمایش دی ان ای اشاره کرد.

از جمله رایج ترین نمونه از دستگاه ها برای تشخیص هویت با استفاده از علم بیومتریک، اسکنر اثر انگشت می باشد. اسکنر اثر انگشت دارای نمونه های بسیار مختلفی بوده که هر کدام از آنها کاربردهای مختلفی دارند. اسکنر اثر انگشت کمک کرده تا سیستم های اداری به سمت الکترونیک شدن گام های بلندی بردارند. بدین ترتیب علم بیومتریک توانسته است در سال های اخیر تغییرات بسیار زیادی را در سیستم های اداری به وجود بیاورد. این موضوع باعث شده تا استفاده از محصولاتی مانند اسکنر اثر انگشت در سال های اخیر بسیار بیشتر شود. اسکنر اثر انگشت را با کیفیت های مختلف و قیمت های متفاوت می توان تهیه کرد، زیرا شرکت های سازنده تنوع را در تولید این محصول ایجاد کرده اند.